Sådan fungerer et samarbejde med os

8Kilo er et Shopify Expert-certificeret webbureau med syv ansatte og base i Aarhus. To er uddannede journalister, så vi tænkte; hvorfor ikke lave et interview med os selv, hvor I kan lære os bedre at kende?

Hej 8Kilo, godt at møde jer. Hvorfor er I gode til Shopify?

Tak, i lige måde. Efter at have arbejdet på platforme som WooCommerce, Magento, WordPress - fortsæt selv remsen - i mere end et årti, valgte vi for godt fire år siden at dedikere os 100 procent til Shopify. Det er markedets mest agile og intuitive online platform skabt til e-handel i alle størrelsesordner, og fremtidsperspektivet er nærmest overvældende. Vi har hjulpet mere end 100 danske mode- og livsstilsbrands på Shopify – heraf har vi bygget godt 70 shops fra bunden. 

Så for Søren, I må da vide, hvad I taler om

Tja, vi har da samlet lidt op undervejs, men vi lærer heldigvis stadig. I efteråret 2019 blev vores CEO, Michael, som den eneste af Shopifys europæiske partnere inviteret til Shopifys headquarter i Ottawa. Her tilbragte han bl.a. en dag i selskab med fire af de fem øverste chefer. At vi værner om vores tætte relation til Shopify og aldrig tager rollen som ambassadør for givet, er med til at sikre os en værdifuld indsigt og konstant motivation.

Nå men hvad koster sådan en shop så?

Et sted mellem 30.000 kr. og 250.000 kr. er nok ikke helt skudt ved siden af.

Hold da op, det var et meget ukonkret svar …

Jo, men det var også et ukonkret spørgsmål. Hver case er unik. Vi er ikke sælgere, der prakker nogle pakkeløsninger og lir på sagesløse kunder. Vi er forretningsudviklere. En samarbejdspartner og forlænget arm, når det gælder design, udvikling, strategi og tekster. Vi anbefaler ikke noget, brandet ikke er tjent med. Derfor sender vi ofte dele af opgaven videre til andre, selv om det havde været nemt for os at nappe salget.

Det er jo nemt nok at påstå – giv et eksempel

Alt, der har med Google Analytics, Shopping og Adwords at gøre, er simpelthen en videnskab, vi ikke har dedikeret os til. Til gengæld har vi gennem mange år i branchen haft et utal af samarbejder. Meget få af dem har levet op til vores forventninger om kvalitet, dedikation og holdning. Vi har til gengæld opbygget et meget stærkt netværk af specialiserede folk, som vi er trygge ved at sende vores kunder videre til. Det samme gælder inden for SOME-annoncering, influencers marketing, økonomistyring og meget andet.

Point taken. Men hvis I ikke engang kan lave en Facebook-annonce, hvad kan I så?

Først og fremmest er vi Danmarks bedste til Shopify inden for mode og livsstil. Vi er eksperter i at designe, kode, opsætte og udvikle shops på Shopifys platform. Vi har stærke tekstforfattere, der sætter en ære i at skabe den rigtige tone til den rigtige målgruppe og samtidig udnytte den bedste software og nyeste viden inden for søgemaskineoptimering. Vi kan også udvikle Shopify apps – senest har vi bygget en bundsolid Click & Collect-løsning. Vi har styr på alt det tekniske, og vi kan anbefale en god betalingsgateway eller indløser i søvne, hvis du skulle finde på at opsøge os i nattens mulm og mørke.

I lyder altså lidt som en flok nørder i en kælder. Det rimer ikke ligefrem på mode og livsstil…

Vi holder til på 2. sal, men anyway. Michael, der grundlagde 8Kilo, har 20 års erfaring i modebranchen. Han har haft egne butikker i Aarhus, været salgschef i Junk de Luxe, bygget stoy.com op fra bunden, haft sit eget tøjbrand og arbejdet med ecommerce hos Hummel. Hverken han eller andre hos 8Kilo dukker sig, hvis I kaster SKU-numre eller anden branche-lingo efter os. Vi kender branchens vilkår, udfordringer og muligheder. Og vi har specialiseret os i at udnytte den viden online.

Okay. Nå men så er det nok hammerdyrt. Dér ligger hunden begravet, har jeg ret?

Vores faste timepris er 900 kr. ex moms.

Fy for den lede…

Det havde været dyrt, hvis vores tid var mindre værd. Men et enkelt godt råd kan i mange tilfælde spare virksomheden for tusindvis af kroner. Den viden og de erfaringer, vi har brugt årevis på at opnå, får man med i den timepris. Ved support over telefon og mail afrunder vi til nærmeste kvarter. Ved alle andre opgaver tidsregistrerer vi ned på minuttet. Så har vi brugt to timer og 38 minutter, så betaler man for to timer og 38 minutter. Og ja, vi stopper tiden, når vi henter kaffe. Til gengæld tager vi os betalt for vores arbejde, uanset om det består i at holde møder, besvare mails, lave research, skrive tekster, udarbejde estimater på opgaver, designe, kode eller andet. Også selv om vi engang imellem laver fejl.

Så det koster penge, når man ringer og spørger jer om noget?

Ja. Det er vores arbejde. Vi synes, vores arbejde er både sjovt, inspirerende og meningsfuldt. Men hvis vi ikke tager os betalt for vores viden, evner og tid, eksisterer vi ikke meget længere.

Okay okay. Er prisen så den samme, hvis man ringer om aftenen eller i weekenden?

Nej, det er faktisk gratis. For vi tager ikke telefonen. Vi elsker vores arbejde, men vi elsker vores børn, familie og venner højere. Så i weekenderne og efter 16.30 i hverdagene forsøger vi at være nærværende med dem. Det hjælper os også til at være fuldt ud til stede i arbejdstiden.

Så står man der med håret i postkassen…

Egentlig ikke. Shopify yder support 24/7 alle årets dage. Det betaler I dem for. Heldigvis får man sjældent brug for det, fordi det fungerer. På samme måder yder vi stort set heller ingen support, når vi har afsluttet et projekt. Det skulle gerne virke. Det giver os tid til at lave det, vi brænder for, nemlig at udvikle og styrke vores samarbejdspartneres onlineforretning med nye tiltag.

Godt så. Når en kunde så har bestilt en shop, kan denne så bare læne sig tilbage?

Helst ikke. En shop bliver til i et samarbejde. Sammen skal vi afdække, hvordan vi opnår det bedste resultat. Vores rolle er at levere den bedst mulige platform, som I kan udfolde jeres idéer og ambitioner på - og selv arbejde videre med i fremtiden.

I udgangspunktet leverer I indhold. Billeder, logoer, grafiske banners, tekster, oprettelse af produkter osv. Det er nu engang jeres forretning. Vi skaber rammerne, håndterer alt det tekniske og guider jer undervejs.

Det lyder jo meget godt alt sammen. Men jeg er jo en dybdegående journalist. Jeg har naturligvis talt med en tidligere kunde. Kunden sagde, at der undervejs i forløbet dukkede udgifter op, som ikke stod oplyst i projektoversigten. Hvad vil I sige til jeres forsvar?

Det er rigtigt, at der i løbet af et projekt dukker andre udgifter op. Det kan være, at kunden ønskede sig ny funktionalitet undervejs. Det kan også skyldes, at det slet ikke er penge, der går til os. Hvis vi anbefaler jer at benytte Shipmondo, Webshipper, Send Smart eller en helt fjerde som fragtmodul – og I vælger at følge vores råd – så vil der opstå en driftsudgift til dem. Det koster penge at drive en online shop. Men vi vil altid gøre vores bedste for at informere om priserne undervejs. 

Fair. Jamen så vil jeg gerne i gang med en shop. Kan den være klar i næste måned?

Det kan den højst sandsynligt ikke, nej. For det første har vi som regel mange spændende projekter og idéer på tegnebrættet. Vi har rent ud sagt travlt. Allerførst holder vi derfor et kemimøde for at finde ud af, om vi er et godt match. Derefter skal vi sammen spore os ind på, hvad vi skal skabe. En kontrakt skal underskrives, et opstartsskema skal udfyldes. Når vi har det, kan vi komme i gang og typisk nå i mål på seks til otte uger. 

Er I – sagt mellem os – ikke bare lidt tunge at trille i gang?

Faktisk er en af vores største styrker i denne branche, at vi er effektive og agile. Vi har konkurrenter, der ikke får skrevet én eneste linje kode inden for de første otte uger. Når et projekt bliver forsinket hos os, skyldes det i langt de fleste tilfælde faktisk, at kunden ikke er i mål med sine opgaver. For det kræver noget af begge parter at udvikle og lancere en ny, ambitiøs online shop. Og skal man samtidig passe en butik, besøge messer eller sparke døre ind til nye B2B-kunder, så kan det være svært at nå det til tiden.

Det bliver sidste ord. 8Kilo, tak, fordi vi stillede op til interview.

Selv tak.