Instagram kan styrke dit brand og øge dine salgstal

Hvis din online shop endnu ikke har taget springet ud i Instagrams mange shopping features, så er det altså nu, den skal sætte af. Her er rigtig meget godt at hente, og alle tal viser tydeligt, at Instagram er en fremragende branding- og salgsplatform.

Tal fra Shopify viser, at 80 procent af alle brugere på Instagram følger ét brand eller flere, og 60 procent af disse brugere har opdaget et nyt produkt eller en ny service gennem Instagram. Mindst 30 procent af alle instagram-brugere har købt ét eller flere produkter, de har fundet på Instagram. Og intet mindre end 65 procent af de posts, der performer bedst på Instagram, viser helt tydeligt produkter. Det peger entydigt på, at vi generelt har tillid til platformen, at de fleste af os er villige til at følge brands - og at en stor del af os, der følger brands, gennemfører køb via Instagram. Så har du en virksomhedsprofil på Instagram og er den integreret med din online shop, kan det føre til øget omsætning og flere leads. I de næste afsnit uddyber vi, hvordan du får det optimale ud af din virksomheds tilstedeværelse på platformen.   

Virksomhedens profil

Først og fremmest er det vigtigt, at du har styr på de grundlæggende features inde din profil. I din profiltekst kan du tilføje et eller flere hashtags, som man kan klikke på og vælge at følge. På samme måde bør du indsætte et link til din online shop, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan også vælge at linke til en anden Instagramprofil. Med sektionen ‘højdepunkter’ under din profiltekst kan du gemme udvalgte historier, der ellers forsvinder efter 24 timer. Læs mere om mulighederne med historier lidt længere nede.

Hvilket indhold virker?

Vi kan nok allesammen hurtigt blive enige om, at Instagram er et visuelt drevet medie. Men hvor vi på Facebook har vænnet os til, at video performer bedre end billeder, så forholder det sig anderledes på Instagram. I gennemsnit genererer billeder 36 procent flere interaktioner end videoer. Nogle gange kan det dog stadig være en fordel at bruge videoer på Instagram, men husk at holde dem korte. Dine følgere sidder på deres smartphones, og du har højest deres opmærksomhed i 10-15 sekunder, før de scroller videre.

Det gode instagram-skud

Undersøgelser viser, at alene de billeder, du vælger at poste, har en indvirkning på, hvor meget aktivitet de får efterfølgende. Her kommer nogle få, konkrete råd, der kan få dine følgere til at interagere mere med dine posts: 
  • Gå efter lysere frem for mørkere billeder
  • Hold billederne enkle med plads til baggrund
  • Prioritér billeder, hvor blå dominerer frem for rød.
  • Vælg billeder med én dominerende farve frem for billeder med flere dominante farver.
  • Brug billeder med teksturer, der står i kontrast til hinanden.

Tænk i hashtags

I et post kan bruge op til 30 hashtags, så du kan med fordel bruge flere pr. post. Det tyder dog på, at det optimale antal hashtags ligger lidt lavere; imellem 8 og 11. Her gør du også klogt i at variere hashtag-kategorierne, så du rammer bredt. Eksempelvis kan du have et branded hashtag, som er knyttet til din virksomhed eller dit brand, konkurrence-hashtags, alment populære hashtags og aktuelle hashtags, der knytter sig til højtider eller lignende.

Instagram historier

Ved at lave historier kan du dele indhold, der er skabt og delt af dine følgere, interagere med dine følgere med afstemninger eller ved at bede dem om at tagge deres posts, og streame live fra events eller andre særlige øjeblikke. Featuren minder en del om Snapchat, og den giver dig mulighed for at invitere dine følgere impulsivt med indenfor her og nu.

Shoppable Posts

Med en virksomhedsprofil kan du få adgang til den nyeste feature ‘Product tags’. Helt uden dine følgere skal henvises til linket i din bio-tekst, kan du nu guide dem ind i din online shop, når du poster og tagger produktbilleder. Det eneste det kræver er, at du opretter mindst ni shopping posts med taggede produkter, før du møder featuren. På hvert billede kan du tagge op til fem produkter, og i en karrusel-visning kan du tagge helt op til 20 produkter. Det giver dine følgere mulighed for at læse produktdetaljer som pris og stylenavn via et enkelt tryk på billedet - stadig i Instagram - og herfra gå direkte til din online shop og købe produktet via et ‘Køb nu’ link nederst i din post. En klar forbedret købsoplevelse, der nu er meget mere strømlinet. 

Kom hurtigt i gang med ‘Shop by Instagram’

Den gratis app Shop by Instagram giver dig mulighed for simpelt og let at tilføje produkter til kurven direkte fra billederne i dit Instagram-feed inde på din webshop. Du kan også gøre købsoplevelsen simplere endnu for dine kunder ved at lave forskellige gallerier kategoriseret efter hashtags. Endelig kan du let knytte et produkt-specifikt Instagram-feed til en eller flere produktsider, som kun inkluderer de posts, hvor det enkelte produkt er tagget.

Indblik

Husk også at gå bag om virksomhedens Instagramprofil i menupunktet ‘Indblik’, hvor du kan få nyttig viden om dine følgere. Eksempelvis hvornår i døgnet de bruger Instagram, og deres interaktion med din indsats og tilstedeværelse på platformen. Brug denne viden til at lære om dine følgeres adfærd, og juster din strategi i forhold til at ramme dem løbende, så vil din online shop helt sikkert nyde godt af de nye shopping-muligheder på Instagram.

Kilder

Shopify 

Instagram Business