logo

Løber af den gamle skole står bag nyskabende løbetøj

I krydsfeltet mellem mode og funktionalitet fortolker John Hansen løbetøj til kvalitetsbevidste brugere. Det internationale digitale mode- og livsstilsmagasin Highsnobiety fremhæver DOXA som et ‘brand to watch’, og nu står han på dørtærsklen til hele Skandinavien. DOXA er en fortælling om passion, livsstil og et holistisk mindset manifesteret i løbetøj. Vi har talt med vores kunde og manden bag DOXA, John Hansen, om at skabe et brand, der vil være en del af noget større.

Modemand i løbesko

John er uddannet designteknolog, han har arbejdet i fashion i over ti år, og så er han gammel eliteløber: “Løb betyder sindssygt meget for mig. Det er velvære i en travl hverdag. Da jeg startede som 10-årig, var det sjovt at vinde motionsløb. Det krævede selvfølgelig meget selvdisciplin og store ambitioner at løbetræne, men jeg ville det virkelig. I mine teenangeår løb jeg på rimeligt højt plan, og var med blandt de bedste i Danmark”. I starten af tyverne blev John ramt af flere skader, og han kom aldrig tilbage på helt samme niveau, men som han konstaterer, slap sporten aldrig taget i ham: “Men løb blev ved med at være en del af mig”. I dag er selvdisciplinen stadig et vigtigt karaktertræk hos John, når han jonglerer med privatliv, dobbeltjob og iværksætterdrømmen i maven.

Egne krav vækkede skabertrang

Som modemand har man altid et halvt øje på nye tendenser og bevægelser i branchen, og imellem de store etablerede sportsbrands så han et hul i markedet: Jeg startede DOXA, fordi der manglede noget på markedet. Tidligere var jeg Nike addict, men jeg søgte efter noget anderledes løbetøj end det, alle de andre havde. I den verden, jeg kendte til, var løb meget nørdet og teknisk. Du så ikke så mange seje folk på løbestierne, og jeg savnede noget afslappethed. Jeg indså, at ville jeg have noget andet, så måtte jeg selv i gang…”. Derfor var det oplagt for John at kombinere hans orientering imod fashion med de mange tusind kilometer, han har i benene i skabelsen af DOXA. For løbetøj skal ikke kun være i en lækker kvalitet og give fuld bevægelsesfrihed – det skal også være så fedt, at du har lyst til at trække i det før og efter din løbetur.

Influencers i stedet for annoncering

Johns bevidste branding af DOXA har medført, at det indtil videre har været få udvalgte modebutikker som STOY i Aarhus, der har ført hans styles. Ambitionerne fejler ikke noget, men det gælder ikke om at få brandet ud i alle verdenshjørner hurtigst muligt: “Doxa går snart fra at være min hobby til noget mere seriøst. Vi skal ud i væsentligt flere butikker, men man skal altid være stærk nok til at sige nej til de forkerte butikker”. For under to år siden startede John en kickstarter-kampagne i forbindelse med produktionen af hans første kollektion. Her udsendte han en pressemeddelelse, men ellers har han ikke spenderet meget på marketing. Målgruppen har selv opdaget ham på brandets sociale medier. Selv om kickstarter-kampagnen ikke nåede i mål, gav den John uvurderlige kontakter, og Doxa fik et stort skub i den rigtige retning: “Kampagnen gav mig rigtig god PR hele vejen rundt. Jeg fik kontakt til sociale running crews i fra hele verden, som kunne give mig feedback og snakke min sag. Fremadrettet er det helt oplagt at tænke mere i samarbejder med ambassadører. De sociale running crews er et godt marked for mig, fordi mange af løberne her er i min målgruppe. Det er ‘de nye løbere’, helt almindelige unge, der savner det sociale udenfor træningen. For mange af løberne her er de gode tider bare en bonus. På sigt taber atletikforeningernes stringente skemaer og mødepligt kampen til dem”, vurderer han. John anerkender, at løbesporten er blevet mere social på grund af de forskellige running crews. Og at de nok lokker endnu flere til at snøre skoene. Men når man spørger ham, om han selv løber i et socialt running crew, tøver han ikke: “Nej. Jeg er løber af den gamle skole. Jeg har respekt for det, de gør, men jeg kan godt lide at løbe for mig selv”.

Brand med bæredygtig mindset

John erkender, at hans løbetøj ikke er for alle. Det er for den bevidste forbruger, der gerne vil bidrage til den sociale ansvarlighed. Når du vælger en style fra DOXA, får du et produkt i højeste kvalitet, der lever op til den garvede løbers krav til performance, et urbant design og ordentlige arbejdsvilkår i en europæisk produktion. Desuden støtter du DOXAs donationer af løbetøj til lovende løbetalenter på gymnasiet Kenswed Academy i Ngong Hills i Kenya. Det velgørende formål er det bærende element for John. Helt fra DOXAs begyndelse har han haft et partnerskab med grundlæggerne af Kenswed, den svenske NGO Global Relations og den kenyanske marathonløber Isaac Macharia. På gymnasiet får ca. 200 unge fra Nairobis slumområder træning og uddannelse og en vej ud af fattigdommen. For eleverne fungerer gymnasiet som springbrættet til en tilværelse, hvor de kan få et job og forsørge deres egen familie. Hver gang DOXA går ud med en ny kollektion, får elever og trænere tilsendt noget af det nye udstyr. Næste kollektion kommer til at sponsorere hele skolens løbehold på 20-25 piger og drenge med kits til stævner og træning.

I top ti på verdensplan

Johns vision for DOXA bærer præg af, at det bæredygtige aspekt driver ham: “Jeg kommer med et andet look end det, der allerede er på markedet, så min vision er at være blandt de ti bedste løbebrands i verden. Jeg vil gerne nå en størrelse, hvor jeg kan støtte skoleprojektet i Kenya økonomisk, og måske udvide med lignende projekter i andre lande. Omdrejningspunktet for DOXA er høj kvalitet koblet med følelsen af at gøre en forskel. Jeg vil gerne give noget tilbage, fordi jeg tror på, at verden kan blive til et bedre sted. Og det er klart, at jo flere positive tilbagemeldinger jeg får, jo større vokser håbet sig”, slutter han. Næste skridt for DOXA er, at John nu skruer op til halvårlige kollektioner med flere styles, der fokuserer på lifestyle – uden at ændre på, at alle kollektionerne stadig udspringer af løb. Han har i øjeblikket udsigt til at komme ind på flere markeder i Skandinavien, og løberen af den gamle skole taler om nye markeder med så stort et udsyn, så resten af verden pludselig ikke synes særligt fjern.

Se DOXAs nye efterårskollektion, der lige er landet i butikkerne.