logo

Hvad er SEO? SEO Guiden for Begyndere

Hvad betyder SEO? Svaret er “Søgemaskineoptimering”

Så hvad er SEO egentlig? Det simple svar er “Søgemaskineoptimering” (Search Engine Optimisation), også kendt som “Søgeordsoptimering”, men der er langt mere kød på SEO emnet, end hvad vi præsenterer for jer her, i denne artikel. Vi bringer jer en jordnær beskrivelse af nogle af hovedpunkterne, som forhåbentligt kan afmystificere hvad SEO egentligt er, for de af jer, som ikke er sat ind i det. Vi starter her med det, man kalder On-site SEO, som er den del af søgeordsoptimeringen, der foregår inde på din hjemmeside.

Hvorfor er On-site SEO vigtigt for din hjemmeside?

Formålet med at have en hjemmeside er oftest, at du gerne vil vise noget til andre, omend det så er produkter, information eller noget helt tredje.

Hvor mange bruger per hjemmeside internettet

 

^ Der findes godt og vel 1.000.000.000 hjemmesider idag, og ca. 3.000.000.000 internetbrugere, hvilket vil sige, at der i gennemsnit er 3 brugere per hjemmeside.

Hvis du laver en hjemmeside, og med det samme forventer, at det vælter ind med besøgende, vil du højst sandsynligt blive skuffet.

Hvor mange hjemmeside eksisterer

 

^ Internettet er hurtigt voksende, både hvad angår dets brugere og dets indhold.

For at din hjemmeside ikke bliver en nål i en kæmpemæssig, evigt voksende høstak, er det nødvendigt at du aktivt yder en indsats for at gøre dig bemærket. En af måderne du kan gøre dette på, er ved hjælp af Google. Vi bruger allesammen Google, nærmest hver eneste dag, til at finde dén nål i høstakken vi leder efter. Hvis en bruger leder efter noget, som relaterer til din hjemmeside, kan du gøre det nemmere for brugeren at finde dig vha. Google, ved at gøre indholdet på din hjemmeside søgemaskineoptimeret. Med denne guide vil vi gøre dig klogere på, hvordan du selv retter dit indhold til, så Google’s brugere lettere kan finde din hjemmeside.

SEO Brødtekster

Hjemmesider: Har man arbejdet med SEO i et stykke tid, bliver det aldrig rigtigt det samme igen, at læse blog oplæg og tekst på hjemmesider generelt. Man bliver automatisk opmærksom på, når et søgeord bruges i en tekst, og man spekulerer lige pludseligt på, hvad skribenten bag teksten har forsøgt at markedsføre sig på. Men er en søgeordsoptimeret tekst samtidigt velskrevet, vil det utrænede øje ikke kunne bemærke noget usædvanligt, trods nøje gennemlæsning. Sådanne tekster er nemlig skrevet lige så meget til dig, læseren, som de er skrevet til søgemaskinen.

Webshops: Men de tekster man oftest finder i bunden af produktkategori-sider på webshops, er lettere at gennemskue, også for det utrænede øje. Disse tekster er dog sjældent noget man læser, men de er heller ikke ment direkte til dig, som sådan. Teksterne på webshops skal naturligvis have relevans og der skal være en rød tråd samt mening med indholdet – Men disse teksters formål er primært et andet, end at du skal læse dem – nemlig søgeordsoptimering.

HTML Tags

Ikke kun brødteksten på hjemmesiden spiller en vigtig rolle. Overskrifterne, i form af heading 1 og heading 2 (<h1> og <h2> HTML tags), er også særligt vigtige. H1 er vigtigst, men skal kun bruges én gang per side, derefter kan h2, h3 osv. anvendes flittigt.

Header tags

 

Google bruger overskrifterne på samme måde som læserne selv – til bedre at forstå essensen af indholdet i den efterfølgende brødtekst.

Det er derfor vigtigt, at der bruges tid på at undersøge hvilke søgeord, der her skal indblandes for, at Google, såvel som læseren, bedst muligt bliver indforstået med det overordnede emne på den pågældende side.

Title Tags

Title tagget er den blå skrift du ser, når du søger på Google og søgeresultaterne (SERP) dukker op. Teksten begrænser sig her til 512 pixels, men det anbefales at man holder sig indenfor 487 pixels, da google gør brugerens søgeord, som er i din tekst, til fed skrift. Overholder man ikke disse begrænsninger, vil teksten slutte på “…”, og dermed får man skåret noget af budskabet fra.

Title tagget bliver i seo-branchen betragtet som den mest essentielle del af søgeordsoptimeringen, da dette er et at de primære punkter Google læser via algoritmen.

Det kræver ofte nøje overvejet keyword research, at udarbejde det helt rigtige title tag til din hjemmeside, og det kan derfor tage lang tid at lave for en SEO-skribent, trods den korte mængde tekst.

Vi har her søgt på “Automekaniker”:

Title tag eksempel copy


 

Ovenstående er et eksempel på et ikke-optimeret title-tag.

De første ord i title tagget tæller mest, og det er derfor vigtigt, at man bruger sine første ord med omhu. Vil man ranke på “automekaniker”, skal dette ord helst stå forrest.

Title tag eksempel godt copy

 

Dette er et eksempel på et optimeret title-tag. Automekaniker er forrest, og bor man i Aarhus, og leder man efter en automekaniker, vil man foretrække en som befinder sig i nærheden. Søgeordet vil derfor være “Automekaniker Aarhus”, som dette title tag er optimeret efter at hitte på.

Meta beskrivelser

Denne tekst er hvad du ser under den blå overskrift og hjemmesidens URL, når resultaterne på en googlesøgning dukker op. Teksten skal her være under 1024 pixels (933 pixels anbefales) for at undgå at blive afbrudt midt i sætningen af (…).

Meta beskrivelsen betragtes ikke som værende ment til søgemaskinen, men i stedet til personen, der søger. Teksten skal derfor ikke søgeordsoptimeres, men nærmere skrives med det formål, at gøre læseren yderligere interesseret i at klikke på dit title tag. Dog er der noget man kan tage højde for, udover bare at gøre det til en salgstale. Søger jeg på Køb Blå Sweater, vil disse ord blive markeret med fed skrift i meta beskrivelsen, mhp. at gøre læseren særligt opmærksom på, at han/hun kan finde hvad der søges efter, på den pågældende hjemmeside.

Vi har her søgt på “Køb Fodboldtrøje”:

meta eksempel fodboldtrøjer final1 copy

 

Ovenover er her et eksempel på en meta beskrivelse, som google (højst sandsynligt) selv automatisk har fundet frem til, ved at kravle igennem siden. Hvis en telefonsælger sagde noget lignende dette, ville man blive en smule forvirret.

meta eksempel fodboldtrøje godt copy

 

Denne meta beskrivelse indblander longtail keywords (lange, præcise søgeord), som ville blive markeret med fed skrift, hvis jeg havde søgt på fx “Fodboldtrøjer til børn”, eller “landsholdstrøje”. Derudover er “Bestil idag” call to action (handlingsfremkaldende), og “modtag din fodboldtrøje imorgen”-delen associeres med hurtig levering. Alt i alt, en ganske fin meta beskrivelse.

Relevans er Google’s nøgleord

Ofte møder vi kunder som ønsker at ligge nr. 1 på Google på udvalgte søgeord. Lad os tage et eksempel: Kunden vil gerne ranke højt på søgeordet “Trøjer”, selvom de faktisk kun sælger striktrøjer. Dette er en udbredt misforståelse. Relevans er vigtigt, endda altafgørende for Google. Google lever af, at skabe relevante søgeresultater for deres brugere. De arbejder for, at du finder de resultater der passer bedst muligt, ud fra den information de har om dig, og det som du søger på. Hvis brugeren søger på “Køb Trøjer Online”, og klikker på et link til en webshop, der kun forhandler striktrøjer, er der høj sandsynlighed for, at brugeren hurtigt forlader din side igen, for at lede videre. Dette bliver Google nødt til at reagere på, for at kunne levere bedre resultater, og derfor registreres webshoppen med striktrøjer som et irrelevant resultat, når der søges på “Køb Trøjer Online”.

afvisningsprocent

 

Sker dette nok gange, vil konsekvensen for denne webshop være en forhøjet afvisningsprocent, eftersom hver besøgende vil forlade siden de er landet på, uden at have besøgt andre sider derinde, og som resultat af dette, vil siden blive nedrangeret. Husk derfor, at det ikke nødvendigvis er de brede søgeord din hjemmeside skal ligge højt på, men at det, vigtigst af alt, er relevante søgeord, der skal være i fokus.

Google’s mystiske algoritme

For at rangere højt på Google, er det nødvendigt at overholde en række retningslinjer. Googles søgemaskine algoritme er nemlig ikke offentligt tilgængelig for andre, end de udviklere som hver dag arbejder med den. Det siges, at der hver dag bliver der tilføjet noget nyt til denne algoritme, oftest små og til dels ubetydelige tilføjelser, men sommetider er det store, altafgørende updates (som fx Penguin og Panda). Det er derfor svært for enhver SEO-skribent, at garantere en virksomheds fremtidige topplacering, medmindre de udvalgte søgeord ikke er præget af høj konkurrence.

8kilo som SEO-konsulent

Hos 8kilo arbejder vi meget med SEO-skrivning, og kan med vores erfaring og opnåede resultater vove at påstå, at vi er gode til det vi laver, når vi agerer som SEO-vitaminpille. Vi undersøger for jer hvilke keywords, der er realistiske at satse på, og sørger for at I hver måned bliver underrettet omkring processens forløb og udvikling.

SEO-kurser til jeres personale, mhp. at I sparer omkostninger

Men hvad så når I får nye produkter, produktkategorier, eller ønsker nyt indhold skrevet? Oftest er det for dyrt, at have en SEO konsulent til at udføre alt skrive arbejdet. Derfor tilbyder vi alle vores klienter, at få et afdækkende SEO-kursus, så jeres personale fremefter er gearet til selv at håndtere de mindre indholdsmæssige forandringer, og dermed kan spare visse omkostninger.

 

Kontakt 8Kilo

Stvalentinshop.com fik organisk omsætningsstigning på 286%